- 1 -
Název, popis
| ASCII | American Standard Code for Information Interchange. Standardní sada znaků, definovaná a vytvořená v roce 1968. Definuje znaky, číslice a speciální písmena, použitelná v datové komunikaci. Kód ASCII obsahuje 256 znaků. |
|---|---|
| ATARI | Značka počítačů a zároveň jméno výrobce. Historický vývoj počítačů Atari počíná osmibitovými počítači po 16 a 32bitové stanice. |
| ATARISTA | Fanda, příznivec a aktivní uživatel počítačů značky Atari. |
| BASIC | Beginners's All-purpose Symbolic Instruction Code. Vyšší programovací jazyk vytvořený v roce 1964 a určený původně pro výukové účely. Počítače Atari používají vlastní verzi tohoto jazyka, tzv. Atari Basic. |
| BAUD | Jednotka rychlosti přenosu dat (Bd). Počet přenesených bitů za sekundu. |
| BIT | Základní jednotka informace vyjadřující dva stavy: ano-ne. Vyjadřuje se číslicemi 0 nebo 1, pomocí nichž lze tvořit čísla dvojkové soustavy. |
| BOOT | Automatické zavedení vyššího programu programem nižším při zapnutí počítače. |
| BUS | Sběrnice. Skupina speciálních vodičů nebo obvodů umístěných na základní desce, určená pro vzájemnou komunikaci a přenos dat mezi procesorem a ostatními základními komponentami počítače. |
| BYTE | Jednotka informace složená z osmi bitů. Byte (bajt) je nejmenším adresovatelným prvkem v paměti počítače. |
| CARTRIDGE | Vyjímatelná součást nějakého zařízení. U Atari například modul s pamětí ROM ve které je umístěn program. |
| DIRECTORY | Adresář. Seznam souborů a podadresářů uložených na paměťovém médiu. |
| DISK | Obecný termín označující řadu médií pro trvalou úschovu dat. |
| DOS | Disk Operating System. U Atari program pro obsluhu disket. |
| DRIVE | Mechanické zařízení, které obhospodařuje práci s diskovým paměťovým médiem. |
| EPROM | Přepisovatelná paměť ROM. |
| FLOPPYDISK | Pružný disk. Disketa. Počítače Atari používají DS/DD diskety velikosti 5.25". |
| FORMATTING | Formátování. Proces přípravy média pro ukládání souborů. Formátování je jednorázová záležitost a způsobuje vymazání souborů na médiu. |
| I/O | Zkratka pro: Input/Output. |
| JOYSTICK | Druh ovládacího zařízení. Určené zejména pro počítačové hry. |
| KB | Kilobyte (kilobajt). 1 kilobyte je 1024 byte. |
| LED | Light Emitting Diode. Polovodičové zařízení, světlo vyzařující dioda. |
| MB | Megabyte (megabajt). 1 megabyte je 1048576 byte. |
| MEMORY | Paměť. Elektronické zařízení schopné uchovávat a vyvolávat informace. Jako paměť slouží nejčastěji elektronický obvod. |
| MODEM | Modulator/Demodulator. Elektronické zařízení určené pro příjem nebo odesílání zpráv (a dat vůbec) po telefonní lince. |
| MODUL | Výměnný prvek nějaké aplikace nebo zařízení. |
| MONITOR | Zařízení, na němž se zobrazují textové a grafické informace generované grafickým adaptérem. Monochromatický monitor je schopen zobrazovat pouze odstíny jedné barvy. |
| MOUSE | Myš. Polohovací zařízení určené k ovládání pozice kurzoru na obrazovce. |
| MULTITASKING | Současné provádění více programových aplikací. |
| OFF | Vypnuto. Opačným stavem je ON. |
| ON | Zapnuto. Opačným stavem je OFF. |
| OS | Operating System. Podstatné softwarové vybavení počítače, které provádí základní řízení veškerých zdrojů počítače a komunikaci s uživatelem. Bez operačního systému není možné počítač používat. U počítačů Atari je operační systém uložen v paměti ROM. |
| PADDLE | Druh ovládacího zařízení. Určené zejména pro počítačové hry. |
| PAL | Phase Alternation Line. Standard pro televizní vysílání v Evropě (ale i jinde). Oproti NTSC má lepší rozlišení, ale menší počet snímků za sekundu. |
| PIXEL | Zkratka z picture element. U obrazovky je pixel nejmenším bodem, který je schopno zobrazovací zařízení adresovat. |
| PRINTER | Tiskárna. Periférie, která vytváří kopii znaků na obrazovce na fyzické médium, nejčastěji na papír. |
| PROCESSOR | Jádro hardwarového systému počítače, výkonná jednotka schopná vykonávání instrukcí programu. Též CPU. |
| PROGRAM | Ucelený souhrn instrukcí (příkazů), pomocí kterých provádí počítač určitou činnost. |
| QUERTY/QWERTZ | Dvě varianty standardního rozložení kláves na klávesnici počítače nebo i psacího stroje. |
| RAM | Random Access Memory. Paměť s přímým přístupem. Druh paměti používané v počítačích, umožňující zápis i čtení. Paměť RAM je energeticky závislá, tj.její obsah musí být neustále obnovován přívodem energie a při jejím výpadku se ztrácí. Paměť RAM je základní pracovní pamětí. |
| RAMDISK | Simulace pevného disku pomocí paměti RAM. U Atari část paměti počítače, obsluhovaná driverem tak, aby se chovala jako disketová jednotka. V obou případech je výhodou jeho řádově vyšší rychlost. Při ztrátě energie ztrácí svůj obsah. |
| READY | Připraven. Stav zařízení nebo i programu, ve kterém je objekt plně připraven k činnosti. |
| RECORD | Zapsat, zaznamenat informace na trvalé záznamové médium. |
| RESET | Inicializace (nový start) počítače. RESET se rozděluje na "studený" a "teplý" (též "tvrdý" a "měkký"), přičemž "studený" RESET je totožný s vypnutím a zapnutím počítače. |
| ROM | Read Only Memory. Druh trvalé paměti, ze které je možno pouze číst a jejíž data se při výpadku energie neztrácejí. Obsah paměti ROM se vytváří přímo při výrobě paměťového čipu a je součástí návrhu čipu. |
| SECAM | Séquentielle á memoire. Francouzská norma pro televizní vysílání. |
| TRACKBALL | Polohovací zařízení podobné počítačové myši, ale s kuličkou nahoře. Uživatel pohybuje přímo kuličkou. |
| USER | Uživatel počítače. |